Journal of Literary Criticism and Rhetoric
مقایسۀ ساختار عروض فارسی و موسیقی کلاسیک ایرانی
مقایسۀ ساختار عروض فارسی و موسیقی کلاسیک ایرانی

مهران محبوبی مقدم؛ علی حیدری

دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 59-80

https://doi.org/10.22059/jlcr.2023.351244.1897

چکیده
  از دیرباز، در متون موسیقی و عروض، اشاراتی به وجوه اشتراک میان آن دو شده است. اگر برخی از موسیقی‌دانان، موسیقی کلاسیک ایرانی را برآمده از عروض دانسته‌اند و هنرجویان خود را به آموختن زحافات دو و سه ‌هجایی ...  بیشتر
بررسی انواع هنجارگریزی در اشعار سیمین بهبهانی
بررسی انواع هنجارگریزی در اشعار سیمین بهبهانی

ابراهیم ابراهیم تبار

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22059/jlcr.2018.65520

چکیده
  یکی از مفاهیم مکتب صورت‌گرایی در بررسی متون ادبی، عنصر برجسته‌سازی است که با عناوینی چون هنجارگریزی و هنجارآفرینی (قاعده‌افزایی) بحث می‌شود. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین روش‌های برجسته‌سازی زبان ادبی ...  بیشتر
واکاوی زیبایی‌شناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)
واکاوی زیبایی‌شناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)

سید حسین سیدی؛ آزاده قادری

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 17-32

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.118146.151

چکیده
  شعر امروز می‌کوشد بی‌آنکه محدودیت غلبۀ وزن و قافیه را متحمل شود، امتیازاتی بیش از آنچه این دو عنصر به شعر گذشته می‌بخشند، برای خویش کسب کند؛ بر همین اساس از سازِکارهای مختلفی سود می‌جوید که عمده‌ترینش ...  بیشتر
بررسی و مقایسه‌ی مصرع‌های تضمینی حافظ از دیگر شاعران
بررسی و مقایسه‌ی مصرع‌های تضمینی حافظ از دیگر شاعران

علی حیدری؛ محمدرضا حسنی جلیلیان؛ مهدی گراوند

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 41-60

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.61395

چکیده
   اگر دیوان اشعار حافظ را بررسی کنیم، درخواهیم یافت که او آثار بیشتر شاعران دیگر را خوانده و بسیاری از اشعار خود را به‌ استقبال آنان سروده‌است. علاوه بر این، برخی از مضامین و ابیات و مصرع‌‌‌‌های شاعران ...  بیشتر
هاله‌های موسیقیایی در معنای دو واژه در شعر حافظ
هاله‌های موسیقیایی در معنای دو واژه در شعر حافظ

جمیله اخیانی؛ اصغر بیرانوند

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 117-125

https://doi.org/10.22059/jlcr.2013.35937

چکیده
  آشنایی حافظ با موسیقی و همچنین آوازخوانی او از موضوعاتی است که حافظ‌پژوهان بر آن اتفاق­نظر دارند. دربارة اصطلاحات موسیقیایی به­کاررفته در اشعار او نیز بسیار سخن گفته شده است؛ اما واژه‌هایی را نیز ...  بیشتر