دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
کلیدواژهها = موسیقی
تعداد مقالات: 6
بررسی توازن نحوی در شعر نظامی بر مبنای قرینه سازی
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1403، ، صفحه 23-46
چکیده
یکی از مهمترین ویژگیهای سبکی نظامی که در ساختار شعر از طریق الگوهای تکرار سبب هماهنگی و تناظر میشود، توازن نحوی است. توازن نحوی، با دربرگرفتن تکرارهای کلامی خلاق، به شیوه قاعده افزایی، ... بیشترمقایسۀ ساختار عروض فارسی و موسیقی کلاسیک ایرانی
دوره 12، شماره 1 ، خرداد 1402، ، صفحه 59-80
چکیده
از دیرباز، در متون موسیقی و عروض، اشاراتی به وجوه اشتراک میان آن دو شده است. اگر برخی از موسیقیدانان، موسیقی کلاسیک ایرانی را برآمده از عروض دانستهاند و هنرجویان خود را به آموختن زحافات دو و سه هجایی ... بیشتربررسی انواع هنجارگریزی در اشعار سیمین بهبهانی
دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 1-19
چکیده
یکی از مفاهیم مکتب صورتگرایی در بررسی متون ادبی، عنصر برجستهسازی است که با عناوینی چون هنجارگریزی و هنجارآفرینی (قاعدهافزایی) بحث میشود. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین روشهای برجستهسازی زبان ادبی ... بیشترواکاوی زیباییشناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 17-32
چکیده
شعر امروز میکوشد بیآنکه محدودیت غلبۀ وزن و قافیه را متحمل شود، امتیازاتی بیش از آنچه این دو عنصر به شعر گذشته میبخشند، برای خویش کسب کند؛ بر همین اساس از سازِکارهای مختلفی سود میجوید که عمدهترینش ... بیشتربررسی و مقایسهی مصرعهای تضمینی حافظ از دیگر شاعران
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 41-60
چکیده
اگر دیوان اشعار حافظ را بررسی کنیم، درخواهیم یافت که او آثار بیشتر شاعران دیگر را خوانده و بسیاری از اشعار خود را به استقبال آنان سرودهاست. علاوه بر این، برخی از مضامین و ابیات و مصرعهای شاعران ... بیشترهالههای موسیقیایی در معنای دو واژه در شعر حافظ
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 117-125