دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
کلیدواژهها = نشانهشناسی
تعداد مقالات: 10
بررسی نشانهشناختی «عشق» بر اساس نظریه ریفاتر در منطقالطیر عطار و غزلیات فاضل نظری
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1403، ، صفحه 1-22
چکیده
نشانهشناسی دانش مطالعۀ انواع نشانهها، عوامل حاضر در فرایند تولید معنا و تعبیر آنها و قواعد حاکم بر نشانهها است. این نظریه علاوه بر اینکه به جوانب گوناگون ساختمان شعر یعنی انباشت، منظومۀ توصیفی، ... بیشترتحلیل نشانهشناسانۀ عنصر مکان در رمان گوانتانامو اثر یوسف زیدان بر اساس رویکرد پیرس
دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1402، ، صفحه 91-109
چکیده
یوسف زیدان در رمان گوانتانامو که عمده وقایع آن در زندانی به همین نام میگذرد، به مشکلات و سختیهای گرفتاران در زندان پرداخته است. مکان و دلالتهای روانشناسانه و اجتماعی - سیاسی آن، جایگاه ... بیشترنقد مقایسهای گلستان و گزیدۀ جوامعالحکایات و لوامعالروایات با رویکرد نشانهشناسی اخلاق
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 105-126
چکیده
رابطۀ روزافزون دانشهای مبتنی بر شناخت زبان، فرهنگ و جامعه با ادبیّات، بهعنوان ابزاری کاربردی برای نمایش جریانهای اندیشه در جامعه، لزوم همراهی لذّت هنری را با نگاهی میانرشتهای در برخورد ... بیشترنشانهشناسی اجتماعی رمانِ کولی کنار آتش با تکیه بر نظریهی پییر گیرو
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 1-26
چکیده
از جمله رویکردهای پژوهشی که به بررسی و تحلیل نشانهها و درک معناهای پنهان در آنها میپردازد، رویکرد نشانهشناسی است. از این منظر، برای تحلیل و بررسی پدیدههای اجتماعی که به خودی خود معنا پیدا نمیکنند، ... بیشترماهیت چندمعنایی نشانههای تصویری در آثار نگارگری ایرانی (بررسی موردی چهار اثر از شاهنامۀ طهماسبی موجود در موزۀ آقاخان)
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 53-80
چکیده
هر تصویر، متشکل از مجموعۀ نشانههایی است که گویای محتوای اثر است. گاهی این محتوا و معنای موجود در اثر ممکن است نامفهوم و خلافِ برداشتِ مخاطب باشد. لذا با توجه به اهمیت نشانهها در تولید معانی گوناگون، ... بیشترخوانش نشانه ـ جامعهشناختی رمان کودکانۀ «خرسی که چپق می کشید»:با رویکرد مارکسیستی
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 65-88
چکیده
مارکس، بنیانگذار نظریۀ مارکسیسم غربی، با تأکید بر تضاد درونیِ نظام طبقاتی، شرایط اقتصادی را زیربنای شعور اجتماعی میداند. نظریات او نهتنها زمینۀ شکلگیری مکتب فرانکفورت را فراهم کرده، بلکه در ... بیشترتحلیل استعارهـ روانکاوی داستان کودکانۀ «یک داستان محشر»: بر پایۀ نظریۀ ناخودآگاهِ زبانی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 43-66
چکیده
لکان نهتنها ناخودآگاه را دارای ساختار زبان، بلکه آن را زاییدۀ زبان میداند. مهمترین کلیدواژۀ نظریۀ «ناخودآگاه زبانی» مفهوم زبانشناختیِ «دیگری بزرگ» است که در سایۀ نظام سهگانیِ ... بیشترنشانهشناسی عناصر روایی در روایتهای عرفانی
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 139-158
چکیده
نشانهشناسی به گونهای نظاممند به بررسی، تحلیل، تفسیر و فهم نشانههای متن میپردازد. یکی از مشخصههای بنیادین روایتهای عرفانی، رمزپردازی است. در این نوشتار برای رمزگشایی و تفسیر روایتها، دریافت ... بیشترواکاوی عناصر ساختاری و دستوری مقالات شمس تبریزی با رویکردی بر نقد ادبی پست مدرن
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 113-128
چکیده
در مقالۀ حاضر، کوشیدهایم با تحلیل عناصر ساختاری و دستوری متن مقالات شمس و با رهیافتهای معنیشناسانه (سمانتیک: Semantic) خواننده را به خوانشی نو و دگرگونه از این اثر سترگ فراخوانیم. همچنانکه مطالعات ... بیشترنقد ساختارگرایی در گذر نظریه و تطبیق
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1391، ، صفحه 107-126