Journal of Literary Criticism and Rhetoric
تحلیل زمینه‌های ایجاد هنجارگریزی در استعاره‌های عرفانی
تحلیل زمینه‌های ایجاد هنجارگریزی در استعاره‌های عرفانی

نعیمه ابراهیمی علویجه؛ سید علی اصغر میرباقری فرد؛ محمدجواد شمس؛ امیر جوان‌آراسته

دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.320086.1640

چکیده
  اهل معرفت و سلوک، برای بیان تجربه‌ها و تعالیم عرفانی خود، قالب بیانی به نام «زبان عرفانی» برگزیدند؛ این زبان برای تبیین و انتقال تعالیم و مواجید عرفانی به کار گرفته شد و به دسته‌های گوناگون تقسیم‌بندی ...  بیشتر
تبیین مفهوم آزادی در عرفان و مقایسۀ آن با تعاریف رایج در فلسفۀ غرب
تبیین مفهوم آزادی در عرفان و مقایسۀ آن با تعاریف رایج در فلسفۀ غرب

فاطمه محسنی گردکوهی؛ سپیده موسوی گورابی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 125-148

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.294894.1390

چکیده
  آزادی از مهم‌ترین و بحث‌انگیزترین واژگانی است که در تاریخ زندگی بشر وجود داشته‌است. هرچند این امر به باور بسیاری از اندیشمندان، ذاتی بشر است و رهاورد روحیۀ تعقل و اختیار او به شمار می‌آید، اما در عمل ...  بیشتر
مطالعۀ تطبیقی شعر غالب دهلوی و اقبال لاهوری
مطالعۀ تطبیقی شعر غالب دهلوی و اقبال لاهوری

شکیله رفیق جام؛ مصطفی موسوی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 135-153

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.74942

چکیده
  غالب دهلوی و اقبال لاهوری دو شاعر برجستۀ شبه‌قارۀ هند در قرن‌های نوزده و بیست میلادی هستند که دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی جامعۀ زمان خویش را در آثار خود منعکس کرده‌اند. آنان در دو زبان فارسی و اردو قاعده ...  بیشتر
گفتمان عرفان در رمان جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان
گفتمان عرفان در رمان جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان

جهانگیر صفری؛ ابراهیم ظاهری

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 129-146

https://doi.org/10.22059/jlcr.2018.66407

چکیده
  ورود مدرنیته موجب تغییرات گسترده‌ای در سطوح مختلف جامعۀ ایران، از جمله سطح فکری و فرهنگی شد و گفتمان عرفانی که می‌توان گفت از گفتمان‌های سنّتی مسلط در فرهنگ ایرانی بود، دچار تغییراتی شد. رمان‌های فارسی، ...  بیشتر
ساختار و کارکرد تصویر رویش در شعر شفیعی کدکنی
ساختار و کارکرد تصویر رویش در شعر شفیعی کدکنی

علیرضا محمدی کله سر؛ فاطمه حمزه شلمزاری

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 107-124

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.122755.200

چکیده
  یکی از ویژگی‌‌های مهم شعر شفیعی‌کدکنی، پیوند عمیق آن با ادبیات و گذشتۀ تاریخی و فرهنگی ایران است. نمود این ویژگی را بیش از همه، در دو حوزۀ اسطوره و عرفان می‌‌توان دید. بنابر اظهارات منتقدان، این دو ...  بیشتر
تحلیل صنعت متناقض‌‌نما در تائیۀ کبرای ابن فارض
تحلیل صنعت متناقض‌‌نما در تائیۀ کبرای ابن فارض

سکینه صارمی گروی؛ مرضیه آباد

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 117-131

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.57569

چکیده
  کارکرد اصلی و هنری ادبیات, آشنازدایی است که در زبان ادبی، جلوۀ ویژه‌‌ای دارد و پدیده‌‌ای را برخلاف عادت به نمایش می‌‌گذارد. ناسازوارگی یا متناقض‌‌نما، یکی از شگردهای آشنازدایی است. متناقض‌‌نما ...  بیشتر
نقد و بررسی نظریۀ وجود خیالی ابن عربی در غزلیات و رباعیات بیدل دهلوی
نقد و بررسی نظریۀ وجود خیالی ابن عربی در غزلیات و رباعیات بیدل دهلوی

مسعود روحانی؛ علی‌اکبر شوبکلایی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 23-42

https://doi.org/10.22059/jlcr.2015.56693

چکیده
  عرفان اسلامی در سیر تطوّر و تحوّل خود به مکتب وحدت وجود رسید که به دست محیی­الدین ابن­عربی ایجاد شده است. هرچند اندیشه­های وحدت­انگارانه در میان عارفان پیشین سابقه داشته است، تدوینگر و انسجام­دهندة ...  بیشتر
بیان‌ناپذیری تجربه‌های عرفانی از نگاه مولوی
بیان‌ناپذیری تجربه‌های عرفانی از نگاه مولوی

ابراهیم رحیمی‌زنگنه

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 17-29

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52683

چکیده
  بدون تردید یکی از موضوعات مورد اتّفاقِ تمامیِ عرفای شرق و غرب، این است که زبان برای بیان تجربه‌های عرفانی نارساست؛ یعنی حقایق و مفاهیم بلند عرفانی که برای اهل معرفت از طریق شهود حاصل می‌شود، قابل بیان ...  بیشتر