دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
کلیدواژهها = عرفان
تعداد مقالات: 8
تحلیل زمینههای ایجاد هنجارگریزی در استعارههای عرفانی
دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-20
چکیده
اهل معرفت و سلوک، برای بیان تجربهها و تعالیم عرفانی خود، قالب بیانی به نام «زبان عرفانی» برگزیدند؛ این زبان برای تبیین و انتقال تعالیم و مواجید عرفانی به کار گرفته شد و به دستههای گوناگون تقسیمبندی ... بیشترتبیین مفهوم آزادی در عرفان و مقایسۀ آن با تعاریف رایج در فلسفۀ غرب
دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1399، ، صفحه 125-148
چکیده
آزادی از مهمترین و بحثانگیزترین واژگانی است که در تاریخ زندگی بشر وجود داشتهاست. هرچند این امر به باور بسیاری از اندیشمندان، ذاتی بشر است و رهاورد روحیۀ تعقل و اختیار او به شمار میآید، اما در عمل ... بیشترمطالعۀ تطبیقی شعر غالب دهلوی و اقبال لاهوری
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 135-153
چکیده
غالب دهلوی و اقبال لاهوری دو شاعر برجستۀ شبهقارۀ هند در قرنهای نوزده و بیست میلادی هستند که دغدغههای اجتماعی و سیاسی جامعۀ زمان خویش را در آثار خود منعکس کردهاند. آنان در دو زبان فارسی و اردو قاعده ... بیشترگفتمان عرفان در رمان جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 129-146
چکیده
ورود مدرنیته موجب تغییرات گستردهای در سطوح مختلف جامعۀ ایران، از جمله سطح فکری و فرهنگی شد و گفتمان عرفانی که میتوان گفت از گفتمانهای سنّتی مسلط در فرهنگ ایرانی بود، دچار تغییراتی شد. رمانهای فارسی، ... بیشترساختار و کارکرد تصویر رویش در شعر شفیعی کدکنی
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 107-124
چکیده
یکی از ویژگیهای مهم شعر شفیعیکدکنی، پیوند عمیق آن با ادبیات و گذشتۀ تاریخی و فرهنگی ایران است. نمود این ویژگی را بیش از همه، در دو حوزۀ اسطوره و عرفان میتوان دید. بنابر اظهارات منتقدان، این دو ... بیشترتحلیل صنعت متناقضنما در تائیۀ کبرای ابن فارض
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 117-131
چکیده
کارکرد اصلی و هنری ادبیات, آشنازدایی است که در زبان ادبی، جلوۀ ویژهای دارد و پدیدهای را برخلاف عادت به نمایش میگذارد. ناسازوارگی یا متناقضنما، یکی از شگردهای آشنازدایی است. متناقضنما ... بیشترنقد و بررسی نظریۀ وجود خیالی ابن عربی در غزلیات و رباعیات بیدل دهلوی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 23-42
چکیده
عرفان اسلامی در سیر تطوّر و تحوّل خود به مکتب وحدت وجود رسید که به دست محییالدین ابنعربی ایجاد شده است. هرچند اندیشههای وحدتانگارانه در میان عارفان پیشین سابقه داشته است، تدوینگر و انسجامدهندة ... بیشتربیانناپذیری تجربههای عرفانی از نگاه مولوی
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 17-29