Journal of Literary Criticism and Rhetoric
علمی-پژوهشی
بررسی انواع هنجارگریزی در اشعار سیمین بهبهانی
بررسی انواع هنجارگریزی در اشعار سیمین بهبهانی

ابراهیم ابراهیم تبار

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22059/jlcr.2018.65520

چکیده
  یکی از مفاهیم مکتب صورت‌گرایی در بررسی متون ادبی، عنصر برجسته‌سازی است که با عناوینی چون هنجارگریزی و هنجارآفرینی (قاعده‌افزایی) بحث می‌شود. هنجارگریزی یکی از مؤثرترین روش‌های برجسته‌سازی زبان ادبی ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
مطالعۀ سرمایه‌های اجتماعی زنان در عربستان براساس نظریۀ پیر بوردیو؛ مطالعۀ موردی: رمان دختران ریاض
مطالعۀ سرمایه‌های اجتماعی زنان در عربستان براساس نظریۀ پیر بوردیو؛ مطالعۀ موردی: رمان دختران ریاض

علی افضلی؛ زینب قاسمی اصل

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 21-39

https://doi.org/10.22059/jlcr.2018.65521

چکیده
  پژوهش حاضر با تکیه بر نظریۀ سرمایۀ اجتماعی «پیر بوردیو»، رمان دختران ریاض اثر «رجاء الصانع» با بررسی جامعه‌شناختی کرده‌است. سعی نویسندگان بر آن بوده تا به این پرسش پاسخ دهند که سرمایه‌های ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
بررسی و تحلیل اشعار دینی سیدحیدر حلّی
بررسی و تحلیل اشعار دینی سیدحیدر حلّی

ابوالحسن امین‌مقدسی؛ محمدعلی آذرشب؛ کلثوم تنها

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 41-56

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65524

چکیده
  سیدحیدر حلّی یکی از شاعران معاصر شیعی عراق در عرصۀ شعر دینی است. وی در این گونۀ شعری، توانسته میان فضیلت‌‌های اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و اوضاع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی حاکم بر روزگار خویش، پیوندی استوار ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
بررسی تحلیلی درون‌‌مایه‌‌های قرآنی در آثار یوهان ولفگانگ فُن گوته
بررسی تحلیلی درون‌‌مایه‌‌های قرآنی در آثار یوهان ولفگانگ فُن گوته

حمیده بهجت؛ نسرین بحرینی

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 57-73

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65525

چکیده
  قرآن کریم در جایگاه کلام الهی و وحی آسمانی، پیوسته مورد توجه اندیشمندان و نویسندگان غربی قرار داشته و دربارۀ آن مطالعه و تحقیق بسیاری انجام شده‌است که از آن جمله می‌‌توان یوهان ولفگانگ فن گوته را نام ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تصحیح مجدد برخی عبارات آشفته در نامه‌‌های خاقانی
تصحیح مجدد برخی عبارات آشفته در نامه‌‌های خاقانی

محمدرضا ترکی؛ موسی دامن کش

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 75-91

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65526

چکیده
  منشآت خاقانی از نظر سبکی جزو متون پیچیده و مصنوع نثر فارسی است. خاقانی چنانکه در نظم، در عرصۀ نثر نیز صاحب سبک است و به شیوه‌های گوناگون کتابت وقوف دارد. این اثر از وجوه مختلف، ازجمله شناخت بهتر سبک و سیاق ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
هنرنمایی خاقانی در استعارۀ مصرحۀ مطلقه
هنرنمایی خاقانی در استعارۀ مصرحۀ مطلقه

علی حیدری؛ علی گراوند

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 93-109

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65527

چکیده
  در این مقاله پس از بررسی مختصری در مورد پیشینه­ی استعاره و تحلیل استعاره­ی مصرحه­ی مطلقه، به هنر نمایی خاقانی در این زمینه اشاره شده‌است. خاقانی در موارد متعددی در استعاره­ی مصرحه­ی مطلقه، به ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تقدیم فعل و اغراض بلاغی آن در داستان «رستم و اسفندیار»
تقدیم فعل و اغراض بلاغی آن در داستان «رستم و اسفندیار»

حسن حیدری؛ محمدرضا عمران‌پور؛ مهدی قاسم‌زاده

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 111-130

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65528

چکیده
  هدف مقالۀ حاضر این است که نقش «تقدیم فعل» را در پروراندن زبان حماسی در داستان «رستم و اسفندیار» نشان دهد. «تقدیم فعل» از مؤلفه‌های علم معانی است که به نقش بلاغی آن در متون ادب فارسی، توجه ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
شخصیت‌‌های گروتسکی در تذکرۀ یخچالیه
شخصیت‌‌های گروتسکی در تذکرۀ یخچالیه

غلامحسین شریفی‌ِولدانی؛ نجمه زارع بنادکوکی

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 131-148

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65529

چکیده
  تذکرۀ یخچالیه نوشتۀ میرزا محمدعلی مذهّبِ‌اصفهانی متخلص به فرهنگ (در جوانی) و بهار (در پیری)، جزو نقیضه‌‌های مفصل ادب فارسی است که به شیوۀ تذکرۀ آتشکده از آذر بیگدلی نوشته شده‌است. میرزا مذهّب در اثرش ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
سیر و تطور تاریخی استعارۀ تمثیلیه در نگاهی نقادانه
سیر و تطور تاریخی استعارۀ تمثیلیه در نگاهی نقادانه

کیامرث شهولی کوشوری

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 149-164

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65530

چکیده
  در مقالۀ حاضر تلاش شده با روش تحلیل محتوا و توصیفی، آرای متعدد و مختلف اهل بیان از ورود این اصطلاح به عرصۀ بلاغت عربی و فارسی تا زمان حاضر، بررسی و تطبیق و نقد شود؛ نتایج تحقیق، مبیّن آن است که اهل بلاغت، ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
کارکرد استعاره‌‌های طنزآمیز شراب در غزلیات حافظ
کارکرد استعاره‌‌های طنزآمیز شراب در غزلیات حافظ

تیمور مالمیر

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 165-184

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65531

چکیده
  حرمت شراب و باده در فرهنگ اسلامی موجب شده بحث‌های حافظ‌شناسان دربارۀ این پدیده در غزل حافظ به حوزۀ فقهی محدود شود و عمدتاً از دقت‌ در تعابیر هنری جایگزین آن غفلت شود. در این مقاله، تعابیر متعدد حافظ ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
نقد و بررسی ندا در بلاغت فارسی و عربی
نقد و بررسی ندا در بلاغت فارسی و عربی

معصومه محمدی؛ سیّد علی اصغر میر باقری فرد؛ سیّده مریم روضاتیان

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 185-202

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65532

چکیده
  علم بلاغت، یکی از مهم‌ترین علوم ادبی است که قواعد و اصول آن برای تبیین و توضیح فصاحت و بلاغت کلام به کار می‌رود؛ و علم معانی، یکی از شاخه‌های اصلی بلاغت است که کلام را از نظر معانی ثانوی و موافقت آن با ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تحلیل و بررسی تصاویر تشبیهی در اسرارالتوحید
تحلیل و بررسی تصاویر تشبیهی در اسرارالتوحید

مریم نافلی شهرستانی؛ حسین آقاحسینی

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 203-221

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65533

چکیده
  اسرارالتوحید از کتاب‌های منثور عرفانی است که ساختارهای مختلف تشبیهی در آن دیده می‌‌شود. تشبیه در این اثر، بیشتر به‌صورت فشرده است. این تشبیهات که اغلب از نوع تصاویر عمقی است، مشابهت‌‌های فراوانی ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تحلیل سبک‌‌شناختی و زیبایی‌‌شناختی ترجمۀ اشعار عربی سعدی‌شیرازی به‌دست مؤیدشیرازی
تحلیل سبک‌‌شناختی و زیبایی‌‌شناختی ترجمۀ اشعار عربی سعدی‌شیرازی به‌دست مؤیدشیرازی

علیرضا نظری

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 233-241

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.65534

چکیده
  آثار سعدی‌شیرازی، یکی از نامدارارترین سخن‌‌سرایان ادب فارسی، بنا به جنبه‌‌های متعدد شکلی و محتوایی، قابلیت تحلیل و بررسی را از جنبه‌‌های فراوانی داراست. این شاعر برجستۀ فارسی با سرودن اشعار قابل‌توجهی ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
اضافۀ استشهادی
اضافۀ استشهادی

روح الله هادی؛ نگین مژگانی

دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، صفحه 243-255

https://doi.org/10.22059/jlcr.2018.65535

چکیده
  استشهاد و اقتباس آیات قرآنی، در دوره‌های مختلف، همواره از بارزترین ویژگی‌های متون نثر فارسی بوده‌است. طبیعی است که این صنعت خطابی، مانند هر پدیدۀ زبانی، بنابر مقتضیات فکری و ادبی غالب هر دوره، دستخوش ...  بیشتر