دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مقالات: 14
زبان زمان: سبکشناسی گزارههای زمانی و بررسی زمان ماجراجویی در ترجمۀ هزارویک شب
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 1-15
چکیده
در داستانهای عامیانه، گزارههایی زمانی وجود دارد که بیانگر مبهم و فرضی بودن زمان است. این گزارهها در هزارویک شب بسامد بالایی دارد و گاه به صورت متوالی در یک حکایت تکرار میشود که با توجه بهکاربرد ... بیشترتحلیل ساختار روایی داستان خسرو و شیرین نظامی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 17-35
چکیده
چند مسئله در داستان خسرو و شیرین، نظیر نحوۀ رسیدن و آشنا شدن این دو شخص، سرانجام غمانگیز آنها، بهرغم ظاهر پرنشاط رمانسهای فارسی و میزان کنش شیرین در روایت نظامی درخور توجه است. بدین سبب، برای دریافت ... بیشترچرخش گفتمانی روایتی ادبی پس از گذار به ساحت نقاشی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 37-56
چکیده
واکاوی همکنشی ادبیات با هنرهای مختلف از جمله هنر نگارگری عرصهای پویا در ادبیات تطبیقی قلمداد میشود. پژوهش حاضر با رویکردی میانرشتهای در این حوزۀ مطالعاتی، انتقال معنا از ادبیات به نقاشی و پیوندهای ... بیشترتصرفات مولانا در داستانپردازی با رویکرد اطناب
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 57-77
چکیده
تردیدی نیست که مولانا در سرایش مثنوی وامدار متون عرفانی و حکمی پیش از خود است. با وجود این، پاسخ بدین پرسش که چرا مثنوی معنوی یکی از شاهکارهای بیبدیل ادب پارسی است، پرسشی است که سالها ذهن پژوهشگران ... بیشترزیباییشناسی خنیا و ترانه در پیوند با آوازهای دشتی و بیات اصفهان
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 79-98
چکیده
هدف مقالۀ حاضر، پاسخ دادن به این فرضیه است که میگوید: «موسیقی کلامی ایران، یعنی موسیقی ایرانی پیوندخورده به شعر فارسی، «محدود» و «محزون» است». در این جستار تلاش شده تا بر پایۀ زیباییشناسی ... بیشترکاربست شگردهای علم معانی در شعر فارسی و عربی (مطالعۀ موردی مضمون اندرز در شعر نیما یوشیج و نازکالملائکه)
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 99-118
چکیده
در شعر فارسی و عربی ـ اعمّ از کلاسیک و نوـ کاربرد علوم بلاغی برای ابلاغ مفاهیم و معانی مورد نظر شاعر بسیار ملموس و محسوس است؛ زیرا آنچه باعث ادبیت و شعریت یک متن میشود، بیشتر جنبههای بلاغی متن است. نیما ... بیشتردلایل رویکرد امیرخسرو دهلوی در غزل به وقوعگویی و واسوختسرایی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 119-134
چکیده
مکتب وقوع و شاخۀ مشهور آن «واسوخت»، در اوایل قرن دهم در تاریخ ادبیات فارسی جایگاه ممتازی در غزل فارسی دارد. این شیوه که حدّ فاصل میان سبک عراقی و هندی است، بیشترین تغییرات و دگرگونیها را در موضوعات ... بیشترمطالعۀ تطبیقی شعر غالب دهلوی و اقبال لاهوری
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 135-153
چکیده
غالب دهلوی و اقبال لاهوری دو شاعر برجستۀ شبهقارۀ هند در قرنهای نوزده و بیست میلادی هستند که دغدغههای اجتماعی و سیاسی جامعۀ زمان خویش را در آثار خود منعکس کردهاند. آنان در دو زبان فارسی و اردو قاعده ... بیشترصفات بلاغی با تکیه بر جنبههای کنایی آن در غزلیات سعدی شیرازی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 155-174
چکیده
مبحث دستور در عرصۀ بیکران زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از مباحث اساسی فنون و نظم سخن بسیار پرکاربرد است. با توجه به این امر، بررسی بنمایهها و عناصر درونی این مقوله بستر مناسبی را برای تحقیق و پژوهش ... بیشترپیروی شاعران روس از قالبهای شعر فارسی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 175-193
چکیده
در پژوهش حاضر آن دسته از قالبهای شعر فارسی بررسی میشود که شاعران روس بدان توجه نشان دادهاند و از آنها پیروی کردهاند. از آنجا که شاعران بزرگ ایرانی، مانند فردوسی، حافظ، سعدی، خیام، نظامی و... همواره ... بیشتر«حاجیآقا» نوشتۀ صادق هدایت، اثری فراسوی گفتمانهای سیاسی
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 195-214
چکیده
صادق هدایت، رمان «حاجیآقا» (1324) را بر پایۀ رویدادهای تاریخیـ سیاسی اواخر حکومت رضاشاه و اوایل حکومت محمدرضاشاه، به فاصلۀ زمانی اندکی نسبت به آنها نوشته است. برای اینکه بدانیم این رمان با تأثیرپذیری ... بیشترسماع رنگ در غزلیات شمس (کمپوزیسیون رنگ و تأثیر رنگ در ادراک خودآگاه و ناخودآگاه)
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 215-234
چکیده
در این پژوهش، شیوههای کاربرد رنگ را در غزلیات شمس مولانا بررسی کردهایم؛ شیوههایی که انتقال معانی و مفاهیم ذهنی او را تسریع کردهاند و از نظر شناختی نیز حائز اهمیت هستند. رنگ در غزلیات شمس بسیار تراکم ... بیشترکاربرد صوت و شبهجمله به عنوان شگردی خاص در ادبیات کودکان
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 235-249
چکیده
زبان انواع ادبی خاص و ویژهای دارد و عناصر تشکیلدهندۀ هر یک از آنها متفاوت به نظر میرسد. واژگان و چگونگی کاربست آنها موجب پیدایی ژانرهای ادبی و متفاوت از یکدیگر میشود. با نگاهی دقیق به هر یک از ... بیشترزیبایی شناسی تطبیقی آثار نثر مرسل با تأکید بر قطب مجازی یاکوبسن
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، صفحه 251-270