Journal of Literary Criticism and Rhetoric
اسطورۀ ایزدان و باشندگان فعال در شعر معاصر فارسی
اسطورۀ ایزدان و باشندگان فعال در شعر معاصر فارسی

ساغر سلمانی نژادمهرآبادی

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 37-63

https://doi.org/10.22059/jlcr.2023.354006.1905

چکیده
  «اسطوره» مفهومی بسیار اثربخش در زندگی انسان‌هاست که هر زمان، به شیوه‌ای خود را نشان می‌دهد. در گذشته‌های دور به‌عنوان جزء حقیقی زندگی انسان‌ها بوده و اینک در بخشی از حافظه ناخودآگاه بشر موجود ...  بیشتر
کهن‌الگوی «خورشید» در شعر نظام‌الدّین استرآبادی
کهن‌الگوی «خورشید» در شعر نظام‌الدّین استرآبادی

محمدرضا پاشایی؛ هادی دهقانی یزدلی؛ مهدی حمزه پور

دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.298888.1434

چکیده
  هستی آدمی همراه با کارکردها و منش‌هایی که از خویش آشکار می‌کند، از سرچشمه‌های فراوان و گوناگونی آبشخور می‌یابد. یکی از این آبشخورهای اساسی و بنیادین که بر هستی آدمی سایه می‌اندازد، کهن‌الگوها هستند. ...  بیشتر
تصویرهای زنجیره‌ای در شعر شفیعی‌ کدکنی
تصویرهای زنجیره‌ای در شعر شفیعی‌ کدکنی

سعید کریمی قره‌بابا

دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 85-101

https://doi.org/10.22059/jlcr.2019.281583.1254

چکیده
  در میان تصویرهای متنوع شعر شفیعی ‌کدکنی، نوعی تصویر گسترده به چشم می‌خورد که هم یکی از مشخصه‌های سبکی او محسوب می‌شود و هم از عواملی است که باعث انسجام در محور عمودی شعرش می‌گردد. ما این نوع تصویر را ...  بیشتر
مطالعۀ تطبیقی شعر غالب دهلوی و اقبال لاهوری
مطالعۀ تطبیقی شعر غالب دهلوی و اقبال لاهوری

شکیله رفیق جام؛ مصطفی موسوی

دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 135-153

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.74942

چکیده
  غالب دهلوی و اقبال لاهوری دو شاعر برجستۀ شبه‌قارۀ هند در قرن‌های نوزده و بیست میلادی هستند که دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی جامعۀ زمان خویش را در آثار خود منعکس کرده‌اند. آنان در دو زبان فارسی و اردو قاعده ...  بیشتر
بررسی ادراک واقعیت در اندیشۀ ناصرخسرو (بر پایۀ نظریۀ خودشکوفایی آبراهام مزلو)
بررسی ادراک واقعیت در اندیشۀ ناصرخسرو (بر پایۀ نظریۀ خودشکوفایی آبراهام مزلو)

رضا جلیلی؛ مهدی نوروز

دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 41-75

https://doi.org/10.22059/jlcr.2018.66401

چکیده
  مکتب انسان‌گرایی یکی از سه شاخۀ مهم روان‌شناسی در سدۀ بیستم به شمار می‌رود. چهرۀ شاخص این مکتب، «آبراهام مزلو» نام دارد که کوشید برخلاف مکاتب دیگر، به بررسی بهترین نمونه‌های انسانی بپردازد. تأکید ...  بیشتر
واکاوی زیبایی‌شناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)
واکاوی زیبایی‌شناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)

سید حسین سیدی؛ آزاده قادری

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 17-32

https://doi.org/10.22059/jlcr.2017.118146.151

چکیده
  شعر امروز می‌کوشد بی‌آنکه محدودیت غلبۀ وزن و قافیه را متحمل شود، امتیازاتی بیش از آنچه این دو عنصر به شعر گذشته می‌بخشند، برای خویش کسب کند؛ بر همین اساس از سازِکارهای مختلفی سود می‌جوید که عمده‌ترینش ...  بیشتر
بررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ
بررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ

احمد ذاکری

دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 61-72

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.61396

چکیده
  در ادب فارسی، هر سراینده یا نویسندۀ توانمندی که از قرآن مایه گرفته‌است، جایگاه برتری به خود اختصاص داده‌است. شمس‌الدین محمد حافظ، به مدد بهره‌جویی از کلام خداوندی و البته دیگر هنرهای ادبی، جزو قله‌های ...  بیشتر
بررسی و توصیف نظام عروضی در زبان‌های روسی و فارسی
بررسی و توصیف نظام عروضی در زبان‌های روسی و فارسی

زینب صادقی سهل‌آباد؛ ملیحه‌‌ جز‌‌سید‌‌محمد‌‌حکیم

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 87-98

https://doi.org/10.22059/jlcr.2016.57566

چکیده
  شعر دارای ویژگی‌های مختلفی از قبیل وزن و آهنگ و قافیه و صور خیال است. هریک از این ویژگی‌ها به گونه‌‌ای معرف هویت شعرند. در این مقاله، به ویژگی‌ها و تفاوت‌ها و شباهت‌های نظام عروضی و نیز وزن و آهنگ شعر ...  بیشتر
نقد و بررسی کنایات هنجارگریخته در دیوان ابن فارض و کلیات شمس مولوی
نقد و بررسی کنایات هنجارگریخته در دیوان ابن فارض و کلیات شمس مولوی

روح الله صیادی نژاد؛ منصوره طالبیان

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 119-137

https://doi.org/10.22059/jlcr.2015.56704

چکیده
  هنجارگریزی یکی از وجوه رستاخیز واژگان بر مبنای زبان‌شناسی است که با شکستن ساختار سطحی واژه‌ها و نه ساختار عمیق، باعث لذت ادبی مخاطب می‌شود. در این جستار نگارندگان به روش تحلیلی کنایات هنجارگریخته را ...  بیشتر
نمادپردازی و تصویرسازی با واژة کودک در ادبیات کلاسیک
نمادپردازی و تصویرسازی با واژة کودک در ادبیات کلاسیک

ابراهیم ظاهری عبدوند؛ جمال الدین مرتضوی؛ اسماعیل صادقی

دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 139-157

https://doi.org/10.22059/jlcr.2015.56707

چکیده
  شاعران در آثار تعلیمی و عرفانی، برای بیان آموزه­های مورد نظر خود، از صور هنری گوناگونی مانند تمثیل و نماد استفاده می­کنند. هدف از نگارش این مقاله نیز بررسی تصاویر هنری و  به­ویژه نمادهای ساخته ...  بیشتر
مفهوم‌شناسی شعر و مصداق‌های آن
مفهوم‌شناسی شعر و مصداق‌های آن

مرتضی براتی؛ نصرالله امامی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 103-122

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.52692

چکیده
  تلاش‌ها برای یافتن تعریفی در باب شعر، دیرگاهی است که ذهن بسیاری از ادیبان را به خود مشغول داشته است. اگرچه همۀ مردم، هستی شعر را باور دارند، امّا در بیان چیستی آن، هم‌باور نیستند. تنوّع تعریف‌ها دربارۀ ...  بیشتر
سبک اصفهانی در ترازوی نقد تاریخی
سبک اصفهانی در ترازوی نقد تاریخی

محمود فضیلت

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 127-142

https://doi.org/10.22059/jlcr.2012.35240

چکیده
  سده‌های دهم و یازدهم هجری برای شاعران پارسی گوی ایران، نسبت به دوره‌های قبل متفاوت بوده است. صفویان که در این عصر، فرمانروای ایران بوده‌اند؛ به عللت اشتغال به هویت سازی و بازآفرینی هویتهای اجتماعی، ...  بیشتر