دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
کلیدواژهها = شعر
تعداد مقالات: 12
اسطورۀ ایزدان و باشندگان فعال در شعر معاصر فارسی
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 37-63
چکیده
«اسطوره» مفهومی بسیار اثربخش در زندگی انسانهاست که هر زمان، به شیوهای خود را نشان میدهد. در گذشتههای دور بهعنوان جزء حقیقی زندگی انسانها بوده و اینک در بخشی از حافظه ناخودآگاه بشر موجود ... بیشترکهنالگوی «خورشید» در شعر نظامالدّین استرآبادی
دوره 9، شماره 4 ، بهمن 1399، ، صفحه 1-19
چکیده
هستی آدمی همراه با کارکردها و منشهایی که از خویش آشکار میکند، از سرچشمههای فراوان و گوناگونی آبشخور مییابد. یکی از این آبشخورهای اساسی و بنیادین که بر هستی آدمی سایه میاندازد، کهنالگوها هستند. ... بیشترتصویرهای زنجیرهای در شعر شفیعی کدکنی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 85-101
چکیده
در میان تصویرهای متنوع شعر شفیعی کدکنی، نوعی تصویر گسترده به چشم میخورد که هم یکی از مشخصههای سبکی او محسوب میشود و هم از عواملی است که باعث انسجام در محور عمودی شعرش میگردد. ما این نوع تصویر را ... بیشترمطالعۀ تطبیقی شعر غالب دهلوی و اقبال لاهوری
دوره 8، شماره 2 ، بهمن 1398، ، صفحه 135-153
چکیده
غالب دهلوی و اقبال لاهوری دو شاعر برجستۀ شبهقارۀ هند در قرنهای نوزده و بیست میلادی هستند که دغدغههای اجتماعی و سیاسی جامعۀ زمان خویش را در آثار خود منعکس کردهاند. آنان در دو زبان فارسی و اردو قاعده ... بیشتربررسی ادراک واقعیت در اندیشۀ ناصرخسرو (بر پایۀ نظریۀ خودشکوفایی آبراهام مزلو)
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 41-75
چکیده
مکتب انسانگرایی یکی از سه شاخۀ مهم روانشناسی در سدۀ بیستم به شمار میرود. چهرۀ شاخص این مکتب، «آبراهام مزلو» نام دارد که کوشید برخلاف مکاتب دیگر، به بررسی بهترین نمونههای انسانی بپردازد. تأکید ... بیشترواکاوی زیباییشناسی و معناشناسی سبک تکرار در اشعار نازک الملائکه ونیمایوشیج(مطالعه موردی چند قصیده)
دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1396، ، صفحه 17-32
چکیده
شعر امروز میکوشد بیآنکه محدودیت غلبۀ وزن و قافیه را متحمل شود، امتیازاتی بیش از آنچه این دو عنصر به شعر گذشته میبخشند، برای خویش کسب کند؛ بر همین اساس از سازِکارهای مختلفی سود میجوید که عمدهترینش ... بیشتربررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، ، صفحه 61-72
چکیده
در ادب فارسی، هر سراینده یا نویسندۀ توانمندی که از قرآن مایه گرفتهاست، جایگاه برتری به خود اختصاص دادهاست. شمسالدین محمد حافظ، به مدد بهرهجویی از کلام خداوندی و البته دیگر هنرهای ادبی، جزو قلههای ... بیشتربررسی و توصیف نظام عروضی در زبانهای روسی و فارسی
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1394، ، صفحه 87-98
چکیده
شعر دارای ویژگیهای مختلفی از قبیل وزن و آهنگ و قافیه و صور خیال است. هریک از این ویژگیها به گونهای معرف هویت شعرند. در این مقاله، به ویژگیها و تفاوتها و شباهتهای نظام عروضی و نیز وزن و آهنگ شعر ... بیشترنقد و بررسی کنایات هنجارگریخته در دیوان ابن فارض و کلیات شمس مولوی
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 119-137
چکیده
هنجارگریزی یکی از وجوه رستاخیز واژگان بر مبنای زبانشناسی است که با شکستن ساختار سطحی واژهها و نه ساختار عمیق، باعث لذت ادبی مخاطب میشود. در این جستار نگارندگان به روش تحلیلی کنایات هنجارگریخته را ... بیشترنمادپردازی و تصویرسازی با واژة کودک در ادبیات کلاسیک
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 139-157
چکیده
شاعران در آثار تعلیمی و عرفانی، برای بیان آموزههای مورد نظر خود، از صور هنری گوناگونی مانند تمثیل و نماد استفاده میکنند. هدف از نگارش این مقاله نیز بررسی تصاویر هنری و بهویژه نمادهای ساخته ... بیشترمفهومشناسی شعر و مصداقهای آن
دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 103-122
چکیده
تلاشها برای یافتن تعریفی در باب شعر، دیرگاهی است که ذهن بسیاری از ادیبان را به خود مشغول داشته است. اگرچه همۀ مردم، هستی شعر را باور دارند، امّا در بیان چیستی آن، همباور نیستند. تنوّع تعریفها دربارۀ ... بیشترسبک اصفهانی در ترازوی نقد تاریخی
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 127-142