Journal of Literary Criticism and Rhetoric
علمی-پژوهشی
تولّد دوباره در قصّه‌های «اصحاب کهف»، «یونس» و «دیدار خضر و موسی» در کشف الأسرار، با تکیه بر مکتب ادبی سمبولیسم
تولّد دوباره در قصّه‌های «اصحاب کهف»، «یونس» و «دیدار خضر و موسی» در کشف الأسرار، با تکیه بر مکتب ادبی سمبولیسم

صابر امامی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22059/jlcr.2022.322617.1655

چکیده
  در این مقاله با تعریف مکتب سمبولیسم، سمبولیسم فرارونده که در آن تصاویر عینی، نمادهایی از اندیشه‌ها و احساس‌های آرمانی و جهان‌شناختی است و دنیای معنا و مادّه را به هم می‌پیوندد، کاویده شده است. آن‌گاه ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
پیوند بلاغت و تصویرسازی با دیدگاه‌های انتقادی ملک‌الشعرای بهار
پیوند بلاغت و تصویرسازی با دیدگاه‌های انتقادی ملک‌الشعرای بهار

علی‌اصغر باباسالار؛ شعیب خسروی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 21-41

https://doi.org/10.22059/jlcr.2022.339957.1821

چکیده
  ملک‌­الشعرای بهار با افق دیدی گسترده و نگرشی اندیشمندانه، رخدادهای فرهنگی و اجتماعی عصر خویش را به تصویر کشیده و موشکافانه آسیب­‌های محتمل آنها را بیان کرده است؛ بر همین مبنا در دیوان وی به‌وفور ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
توازی تصویری؛ کاربستِ اسلوب معادله در اوسنۀ باباسبحان، جایی دیگر و پیرمرد و دریا
توازی تصویری؛ کاربستِ اسلوب معادله در اوسنۀ باباسبحان، جایی دیگر و پیرمرد و دریا

بهادر باقری

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 43-60

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.332914.1761

چکیده
  «توازی تصویری»، یکی از شگردهای کمترشناخته‌شدۀ هنری در دنیای ادبیّات داستانی است که نویسنده با بهره‌گیری از آن، برخی از مفاهیم ذهنی و عقلانی مهمّ موجود در پی‌رنگ داستان را یک یا چند بار در قالب ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
زیبایی‌شناسی تطبیقی؛ نقد بینامتنی مطالعات زیبایی‌شناختی ادبیّات کودک و نوجوان با بلاغت ادبیّات بزرگسال
زیبایی‌شناسی تطبیقی؛ نقد بینامتنی مطالعات زیبایی‌شناختی ادبیّات کودک و نوجوان با بلاغت ادبیّات بزرگسال

سارا ذبیحی؛ فیروز فاضلی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 61-80

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.314351.1588

چکیده
  در توصیف و تبیین زیبایی‌شناسی ادبیّات کودک و نوجوان، به دلیل گفتمان غالب زیبایی­‌شناسی و بلاغت ادبیّات بزرگسال در ادبیّات فاسی، بررسی روابط بینامتنی-تطبیقی آنها ضرورت دارد. به‌خاطر فقدان واکاوی ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تأثیر مفهوم «مرز» در شکل گیری داستان «رستم و سهراب» و «رستم و اسفندیار»
تأثیر مفهوم «مرز» در شکل گیری داستان «رستم و سهراب» و «رستم و اسفندیار»

مژگان صادق پور مبارکه؛ مهرداد اکبری گندمانی؛ حسن حیدری

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 81-103

https://doi.org/10.22059/jlcr.2022.338025.1803

چکیده
  پدیدۀ «مرز»، در دو مفهوم عینی و ذهنی، افزون بر شکل­‌دهی به هویّت افراد، جداکنندۀ منافع سیاسی، فرهنگی و جغرافیایی فرد یا گروه است. مرزهای عینی و ذهنی ریشه در اشتراکات و اختلافات اشخاص و پدیده ها ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
نقد مقایسه‌ای گلستان و گزیدۀ جوامع‌الحکایات و لوامع‌الروایات با رویکرد نشانه‌شناسی اخلاق
نقد مقایسه‌ای گلستان و گزیدۀ جوامع‌الحکایات و لوامع‌الروایات با رویکرد نشانه‌شناسی اخلاق

شیرزاد طایفی؛ محمّدحسن حسن زاده نیری؛ عبّاس رضوانی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 105-126

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.327128.1707

چکیده
  رابطۀ روزافزون دانش­‌های مبتنی بر شناخت زبان، فرهنگ و جامعه با ادبیّات، به­‌عنوان ابزاری کاربردی برای نمایش جریان‌های اندیشه در جامعه، لزوم همراهی لذّت هنری را با نگاهی میان‌رشته‌ای در برخورد ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
ساختارشناسی روایت‌های مثنوی بر اساس الگوی «زمان» در حکایت‌های دفتر اوّل
ساختارشناسی روایت‌های مثنوی بر اساس الگوی «زمان» در حکایت‌های دفتر اوّل

میترا گلچین؛ مطهره محمدی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 127-148

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.325137.1677

چکیده
  یکی از عناصر روایی که بیش از دیگر عناصر بر هویّت مثنوی معنوی تأثیر داشته، کارکرد زمان در روایت‌هاست. با تأمّلی اندک در پرآوازه‌ترین حکایت‌های این شاهکار ادبی، به‌وضوح می‌توان ظرفیّت­‌های دقیق روایی، ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
نقد و بررسی اطناب و انواع آن در متون بلاغی فارسی
نقد و بررسی اطناب و انواع آن در متون بلاغی فارسی

فاطمه هجری؛ امیر مؤمنی هزاوه؛ مهدی محبّتی

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1401، صفحه 149-172

https://doi.org/10.22059/jlcr.2021.327109.1706

چکیده
  اطناب از مباحث مهم در دانش معانی است؛ تا جایی که برخی بلاغت‌­شناسان، فهم دانش معانی را در گرو فهم درست آن دانسته‌­اند. این اهمّیّت اقتضا می‌­کند در کتاب‌های بلاغت، تعاریف و تقسیمات دقیقی از اطناب ...  بیشتر