دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مقالات: 6
ظرفیتها و محدودیتهای نظریة باختین در نقد ادبی
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 1-19
چکیده
میخائیل باختین در زمرة تأثیرگذارترین نظریهپردازان نقد ادبی در قرن بیستم محسوب میشود که آراء و اندیشههایش، بهویژه در حوزه نقد رمان، بسیار مورد توجه پژوهشگران مطالعات ادبی جهان قرار گرفته است؛ ... بیشترتفنن ساختار و تنوع مضامین در ملمعات نورالدین عبدالرحمن بن احمد جامی
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 21-36
چکیده
نورالدین عبدالرحمن بن احمد جامی، ملقب به خاتم الشعرا، شاعر توانای ایرانی قرن نهم هجری قمری است که به دو زبان فارسی و عربی تسلط داشته است. دربارۀ تسلط جامی به زبان عربی، همین بس که الفوائد الضیائیة فی ... بیشتراسطورۀ ایزدان و باشندگان فعال در شعر معاصر فارسی
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 37-63
چکیده
«اسطوره» مفهومی بسیار اثربخش در زندگی انسانهاست که هر زمان، به شیوهای خود را نشان میدهد. در گذشتههای دور بهعنوان جزء حقیقی زندگی انسانها بوده و اینک در بخشی از حافظه ناخودآگاه بشر موجود ... بیشترنقد جامعهشناختی داستان سیاسنبو براساس نظریۀ ساختارگرایی تکوینی گلدمن
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 65-84
چکیده
جامعهشناسی ادبیات، دانشی میانرشتهای است که میکوشد با روشی علمی رابطۀ میان ساختار ادبی و جامعه را بررسی کند. گلدمن از نظریهپردازان این شاخه در روش خود (ساختارگرایی تکوینی) در پی ایجاد ارتباطی ... بیشتراقتباس طنزآمیز حافظ از کرامتی صوفیانه
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 85-97
چکیده
حافظ دربارۀ صوفیه نظر مساعدی ندارد و هر وقت از عارف، پیر، صوفی و تعابیر جایگزین آنها نظیر اهل خلوت، خلوتگزیده، کوتهآستینان، پشمینهپوش، اهل خانقاه و صومعه یاد میکند، با طنز و تعریض همراه است. درک ... بیشتربررسی معضل معنایی بیت «ای گل تو دوش...» از حافظ بر پایة نظریة انسجام واژگانی هالیدی و حسن
دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، صفحه 99-120