دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مقالات: 8
بررسی نشانهها و شگردهای بیان معانی ثانوی در داستانهای نجدی (با تکیه بر مجموعه داستان یوزپلنگانی که با من دویدهاند)
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 1-18
چکیده
یکی از مهمّترین هدفهای پژوهش در زمینۀ متون ادبی، دستیابی به معنای ثانوی یا ضمنی متن است؛ زیرا این معنا برابر با ادبیّت متن است. معنای ثانوی، از راه زبان و عناصر گوناگونِ مرتبط با نوع ادبی بیان میشود ... بیشتربررسی و تحلیل زیباییشناختی خطبۀ جهاد
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 19-36
چکیده
خطبۀ جهاد از مشهورترین خطبههاى حضرت علی(ع) است که مضمونش بر محور جهاد دور میزند. گفتمان خطبه، اهمّیّت جهاد و آثار مهمّ آن، و نیز پیامدهاى ترک جهاد را براى امّتها، تبیین میکند. در بخشهای دیگر ... بیشترپژوهشی بر رابطۀ راوی با روایتشنو و رویدادها و شخصیّتها در ادبیّات داستانی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 37-55
چکیده
فاصلۀ راوی از رویدادها و شخصیّتها و روایتشنو، از متنی به متن دیگر متفاوت است و این فاصله امکان دارد از نظر بُعد زمانی، حضور جسمانی و عقلانی و اخلاقی و یا عاطفی باشد؛ برای مثال، راویِ خشم و هیاهو بدون ... بیشترتحلیل رمان اسفار کاتبان بر اساس شاخصههای نگارش رمان مدرنیستی و پسامدرنیستی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 57-76
چکیده
برخی از متون ادبی در مرز میان دو جریان ادبی قرار دارند و ویژگیهای هر دو را منعکس میسازند. برخی از مؤلّفههای ادبی نیز بین هر دو جریان مشترک است و میتوان آنها را حتّی در متون خلقشده در دو دورۀ متفاوت ... بیشترخوانش صورتگرایانۀ داستان بلند سفر (نوشتۀ محمود دولتآبادی)
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 77-91
چکیده
فرمالیسم روسی، رویکردی است که اوایل قرن بیستم به وجود آمد و هدف نظریّهپردازان آن مشخّص کردن شیوهای علمی در نقد متون ادبی بود. آنان ادّعا داشتند که بهجای نویسندۀ اثر، خود اثر ادبی باید در محور توجّه ... بیشتردرآمدی بر جایگاه فرایند اقناع در فنّ خطابه و مطالعات ادبی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 93-111
چکیده
اقناع، فرایندی است که به منظور نفوذ در مخاطبان و مجاب ساختن آنان به وجود میآید. این فرایند ارتباطی اهمّیّت ویژهای در دنیای ادبیّات دارد؛ زیرا همواره یکی از مهمّترین اهداف سخنوران و پدیدآورندگان ... بیشترمقایسۀ تطبیقی شعر روایی نیما یوشیج و خلیل مَطران با تأمّلی در میزان خلّاقیّت هنری دو شاعر
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 113-131
چکیده
بهکارگیری شعر روایی با هدف بیان دغدغههای انسانی و اجتماعی، یکی از وجوه مشترک میان نیما یوشیج و خلیل مطران در شعر معاصر فارسی و عربی است. مقدار زیادی از اشعار نیما، جنبۀ روایی دارد. خلیل مطران نیز ... بیشترنقد روانکاوانۀ سوگنامههای خاقانی شروانی
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1393، صفحه 133-149