Journal of Literary Criticism and Rhetoric
علمی-پژوهشی
استعارۀ ادبی و استعارۀ مفهومی
استعارۀ ادبی و استعارۀ مفهومی

محمد حسن حسن زاده نیری؛ علی اصغر حمیدفر

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 1-23

چکیده
  < p>< p>از زمانی که جرج لیکاف و مارک جانسون در کتاب استعاره‌هایی که با آنها زندگی می‌کنیم (1980م.)بحث استعارۀ مفهومی را مطرح کرده‌اند، نزدیک به چهار دهه می‌گذرد که در این سال‌های نسبتاً طولانی، نظریۀ آنان ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تحلیل «صنعت فرهنگ» در رمان خاطرات اردیبهشت از جعفر مدرس صادقی
تحلیل «صنعت فرهنگ» در رمان خاطرات اردیبهشت از جعفر مدرس صادقی

الناز خجسته زنوزی؛ محبوبه مباشری

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 25-42

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.291095.1351

چکیده
  هویت‌های فرهنگی در جوامع معاصر تحت‌ تأثیر مقولۀ «صنعت فرهنگ» یا «فرهنگ توده»، که از زیرمجموعۀ آرای مکتب فرانکفورت است، به پدیده‌ای کاملاً مادّی و کاذب تبدیل شده و تحت تأثیر این پدیدة نوظهور، ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تذکرۀ افضل و تحلیل دیدگاه ‏های انتقادیِ مؤلف آن
تذکرۀ افضل و تحلیل دیدگاه ‏های انتقادیِ مؤلف آن

ابراهیم خدایار

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 45-68

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.293895.1383

چکیده
  افضل‏مخدوم پیرمستی، ادیب، شاعر و تذکره‏نویس هراتی‏تبار بخارایی (ف1334ق/1916م) است. افضل‏ بنابر اشارۀ خود‏ در مقدمه، تذکرۀ افضل‏التذکار فی ذکرالشعراء و الاشعار مشهور به تذکرۀ افضل را به سفارش امیر ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تأثیر «نظریه آشوب» در تقویت سویه‌های پسامدرن داستان «همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها»
تأثیر «نظریه آشوب» در تقویت سویه‌های پسامدرن داستان «همنوایی شبانه ارکستر چوب‌ها»

محمدریاض رئیسی؛ محمد علی محمودی؛ عبدالعلی اویسی کهخا

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 67-87

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.293574.1376

چکیده
  داستان همنوایی شبانه ارکستر چوب­ها اثر رضا قاسمی یکی از شاخص­ترین داستان­های پسامدرن ادبیات فارسی است. این داستان زندگی گروهی از مهاجران و تبعیدی­های ایرانی ساکن فرانسه را روایت می­کند که هنوز ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
«علل دگرگشت نام شخصیت‌ها در قصه‌های مثنوی»
«علل دگرگشت نام شخصیت‌ها در قصه‌های مثنوی»

افسانه سعادتی؛ محسن محمدی فشارکی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 89-112

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.288112.1329

چکیده
  بررسی نام شخصیت­ها، کاربردی بنیادین در تحلیل داستان­ها دارد. شخصیت­ها اغلب به واسطۀ نامشان، نقش خود را در درون‌مایه ایفا می­کنند و خوانندگان نیز در بیشتر موارد به مدد آن­ها با درون‌مایه ارتباط ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
شگردهای قصر در اشعار حافظ، معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی
شگردهای قصر در اشعار حافظ، معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی

فرهاد کاکه رش؛ حسین آریان

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 113-131

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.260479.1044

چکیده
  تردیدی نیست در این‌که شاعران بزرگ ایرانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی و... معمار، معیار، محک و حافظ زبان و هویت زبان و بلاغت فارسی هستند. یکی از این استونه­های زبان و بلاغت فارسی، حافظ شیرازی  است. ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
بلاغت وجهیت در شعر مدحی دربار غزنوی
بلاغت وجهیت در شعر مدحی دربار غزنوی

سیاوش گودرزی؛ مصطفی موسوی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 133-151

https://doi.org/10.22059/jlcr.2019.285238.1299

چکیده
  ادبیات از زبان ساخته شده است. بنابراین می‌توان در پژوهش‌های ادبی از نظریّه‌های زبان‌شناختی سود جست. از میان این نظریه‌ها، نقشگرایی برای مطالعۀ بلاغت آثار ادبی مناسب‌تر است زیرا نقشگرایان در کنار ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تحلیل ساختار و لحن دو غزل از سعدی
تحلیل ساختار و لحن دو غزل از سعدی

پونه ناشر؛ عباسعلی وفایی

دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 153-173

https://doi.org/10.22059/jlcr.2020.214703.516

چکیده
  یکی از انواع ادب فارسی، ادب غنایی است که واجد وسیع‌ترین افق، در بیان عواطف و دریافت تجربه‌های عاطفی و حسی است. لحن رنگ‌آمیزی عاطفی کلام است و در غزل‌های سعدی، لحن‌های متنوعی به هم گره خورده‌اند. هم‌جواری ...  بیشتر