دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مقالات: 8
استعارۀ ادبی و استعارۀ مفهومی
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 1-23
چکیده
< p>< p>از زمانی که جرج لیکاف و مارک جانسون در کتاب استعارههایی که با آنها زندگی میکنیم (1980م.)بحث استعارۀ مفهومی را مطرح کردهاند، نزدیک به چهار دهه میگذرد که در این سالهای نسبتاً طولانی، نظریۀ آنان ... بیشترتحلیل «صنعت فرهنگ» در رمان خاطرات اردیبهشت از جعفر مدرس صادقی
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 25-42
چکیده
هویتهای فرهنگی در جوامع معاصر تحت تأثیر مقولۀ «صنعت فرهنگ» یا «فرهنگ توده»، که از زیرمجموعۀ آرای مکتب فرانکفورت است، به پدیدهای کاملاً مادّی و کاذب تبدیل شده و تحت تأثیر این پدیدة نوظهور، ... بیشترتذکرۀ افضل و تحلیل دیدگاه های انتقادیِ مؤلف آن
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 45-68
چکیده
افضلمخدوم پیرمستی، ادیب، شاعر و تذکرهنویس هراتیتبار بخارایی (ف1334ق/1916م) است. افضل بنابر اشارۀ خود در مقدمه، تذکرۀ افضلالتذکار فی ذکرالشعراء و الاشعار مشهور به تذکرۀ افضل را به سفارش امیر ... بیشترتأثیر «نظریه آشوب» در تقویت سویههای پسامدرن داستان «همنوایی شبانه ارکستر چوبها»
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 67-87
چکیده
داستان همنوایی شبانه ارکستر چوبها اثر رضا قاسمی یکی از شاخصترین داستانهای پسامدرن ادبیات فارسی است. این داستان زندگی گروهی از مهاجران و تبعیدیهای ایرانی ساکن فرانسه را روایت میکند که هنوز ... بیشتر«علل دگرگشت نام شخصیتها در قصههای مثنوی»
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 89-112
چکیده
بررسی نام شخصیتها، کاربردی بنیادین در تحلیل داستانها دارد. شخصیتها اغلب به واسطۀ نامشان، نقش خود را در درونمایه ایفا میکنند و خوانندگان نیز در بیشتر موارد به مدد آنها با درونمایه ارتباط ... بیشترشگردهای قصر در اشعار حافظ، معیار ساختار زبان و بلاغت فارسی
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 113-131
چکیده
تردیدی نیست در اینکه شاعران بزرگ ایرانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی و... معمار، معیار، محک و حافظ زبان و هویت زبان و بلاغت فارسی هستند. یکی از این استونههای زبان و بلاغت فارسی، حافظ شیرازی است. ... بیشتربلاغت وجهیت در شعر مدحی دربار غزنوی
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 133-151
چکیده
ادبیات از زبان ساخته شده است. بنابراین میتوان در پژوهشهای ادبی از نظریّههای زبانشناختی سود جست. از میان این نظریهها، نقشگرایی برای مطالعۀ بلاغت آثار ادبی مناسبتر است زیرا نقشگرایان در کنار ... بیشترتحلیل ساختار و لحن دو غزل از سعدی
دوره 9، شماره 3 ، مهر 1399، صفحه 153-173