دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
تعداد مقالات: 13
تحلیل شیوة پسامدرنی روایت زنان در مجموعه داستان «بماند...»
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 1-20
چکیده
بهناز علیپور گسکری در مجموعه داستان بماند...بهگونهای هدفمند و تعمدی، از امکانات پسامدرنی در عنوان و محتوا و شیوۀ روایت بهرهجستهاست. مؤلفههای پسامدرنی نظیر ساختار بازگشتی، اتصال کوتاه، چهارچوبسازی ... بیشتربادهستایی ابونواس و حافظ
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 21-40
چکیده
ستایش باده به شیوههای مختلف و با تعابیر و تصاویر گوناگون، از دیرباز در شعر شاعران عرب، درونمایهای مکرر بودهاست که ابونواس، شاعر ایرانیتبار دورۀ عباسی، به آن نظم و سامان تازهای بخشید و بنیانگذار ... بیشتربررسی و مقایسهی مصرعهای تضمینی حافظ از دیگر شاعران
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 41-60
چکیده
اگر دیوان اشعار حافظ را بررسی کنیم، درخواهیم یافت که او آثار بیشتر شاعران دیگر را خوانده و بسیاری از اشعار خود را به استقبال آنان سرودهاست. علاوه بر این، برخی از مضامین و ابیات و مصرعهای شاعران ... بیشتربررسی استعارۀ تهکّمیّه در غزلیات حافظ
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 61-72
چکیده
در ادب فارسی، هر سراینده یا نویسندۀ توانمندی که از قرآن مایه گرفتهاست، جایگاه برتری به خود اختصاص دادهاست. شمسالدین محمد حافظ، به مدد بهرهجویی از کلام خداوندی و البته دیگر هنرهای ادبی، جزو قلههای ... بیشتربررسی اوج و فرود آرایههای بدیعی در شعر فارسی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 73-89
چکیده
بخشی از زیباییها و ظرافتهای شعر فارسی، در قالب آرایههای ادبی به ظهور رسیدهاست؛ بنابراین بررسی چندوچون پیوند پژوهشهای بدیعی و تحولات شعری، ضرورتی گریزناپذیر است. آیا بهراستی لوازم این ... بیشترخوانش شالودهشکن قصیدهای از خاقانی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 91-103
چکیده
در این مقاله، پس از اشارهای مقدماتی و اجمالی به مفهوم شالودهشکنی و طرح خلاصهای از اندیشههای فلسفی، زبانشناسیک و ادبی دریدا، رهیافت شالودهشکنی با اشاره به خوانش او از دو متن ادبی غربی بررسی ... بیشترتشبیه قریب (مبتذل) و شیوههای رفع ابتذال تشبیه (در کتب بیان مشهور فارسی)
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 105-124
چکیده
هدف مقالۀ حاضر آن است که پس از اثبات فقدان ارزش هنری تشبیهات قریب و لزوم رفع قرابت از آنها، با استناد به کتابهای بیان فارسی از آغاز تا امروز، موجبات ابتذال و قرابت تشبیهات را بررسی کند و تشبیهاتی از ... بیشترپروین و مارکس؛ تا فراسوی طبقه
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 125-135
چکیده
تفسیر متعارف از اشعار پروین، این است که شاعر بهلحاظ ساختاری و محتوا، به سنت شعری گذشته وابستهاست و ادامهدهندۀ راه پیشینیان است، اما فیالمثل نگرش انساندوستانه و مهربانانه به فقرا و بهطورکلی ... بیشترتحلیل دو داستان «گنبد سبز» و «گنبد سرخ» نظامی گنجوی براساس نظریۀ «فرایند فردیت» یونگ
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 137-151
چکیده
یکی از مباحث مهمی که با نظریهپردازی یونگ، ابتدا به عرصۀ روانشناسی و با سیر تدریجی، وارد دنیای نقد ادبی شد، تحلیل شخصیتهای داستانی آثار ادبی براساس «فرایند فردیت» است. در چهارچوب این فرایند، ... بیشترتحلیل و واکاوی نظریۀ نظم عبدالقاهر جرجانی در غزلی از حافظ (با تکیه بر نظریات هلیدی و گرایس)
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 153-170
چکیده
عبدالقاهر جرجانی از بلاغیون معروف ایرانی است که براساس نظریهاش، برتری یا ارزش حقیقی یک اثر ادبی را برخاسته از «نظم» موجود در آن میداند. نظم از دید او، کل ساختار یک متن را در بر میگیرد و سبب ... بیشترهنجارگریزی در اشعار نزار قبّانی
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 171-186
چکیده
هنجارگریزی یکی از شگردهای مطرح در نظریههای نقد صورتگرایان (فرمالیستهای) روس است. این شیوه، یکی از روشهای برجستهسازی در یک اثر ادبی است، که در تعریفی ساده میتوان آن را خروج از زبان معمول و معیار ... بیشترپدیدارشناسی عاطفه در ادبیات داستانی مقاومت با نگاهی بر رمان پل معلق
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 187-204
چکیده
در این مقاله، رمان پل معلق نوشتۀ محمدرضا بایرامی با رویکرد عاطفی، تحلیل پدیدارشناختی شدهاست. داستانهای مقاومت از بسترهای مناسب برای بازنمایی کارکردهای عناصر غنایی بهعنوان هنریترین شکل بروز عواطف ... بیشترنقد محققان بر شاهنامهی فردوسی و پاسخ بدان (با تکیه بر آرای طه ندا)
دوره 5، شماره 2 ، آذر 1395، صفحه 205-224