دوره 13 (1403)
دوره 12 (1402)
دوره 11 (1401)
دوره 10 (1400)
دوره 9 (1399)
دوره 8 (1398)
دوره 7 (1397)
دوره 6 (1396)
دوره 5 (1395)
دوره 4 (1394)
دوره 3 (1393)
دوره 2 (1392)
دوره 1 (1391)
کلیدواژهها = استعاره
تعداد مقالات: 14
بازتحلیل مقولۀ «مجاز» با رویکرد معناشناختی و تحویل آن به «ایجاز»
دوره 13، شماره 4 ، بهمن 1403، ، صفحه 95-124
چکیده
«مجاز» یکی از ابواب دانش بیان، و مباحث آن از فراگیرترین مسائل علوم بلاغت است. چیستی و سازوکار مجاز از زمان ارسطو تاکنون محل بحث و گفتگو بوده است. تلقی نادرست از این سبک بیانی و آرایۀ زبانی سبب شده ... بیشترمفهومسازی استعاری خودستاییهای خاقانی بر اساس نظریۀ استعارۀ مفهومی
دوره 11، شماره 4 ، اسفند 1401، ، صفحه 85-107
چکیده
خاقانی شاعری است خودستا؛ بهطوریکه کمتر شعری را میتوان یافت که او سخن از برتری خود نگفته باشد. یکی از دلایل خودستاییهای خاقانی را عقدۀ حقارت بیان کردهاند. در روزگاران گذشته، سطح اجتماعی و اقتصادی ... بیشترتصویر پردازی هنری در شعر حسین بن ضحاک (بررسی موردی خمریات)
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 83-100
چکیده
تصویرپردازی که تجلی اندیشه و احساسات درونی شاعر است، در نقد ادبی، جایگاه ویژهای دارد و آن از ارکان اصلی یک اثر ادبی است. تصاویر ادبی در عصر عباسی از جایگاه والایی برخوردار بوده، زیرا اشعار، از تصاویر ... بیشترتحلیل زمینههای ایجاد هنجارگریزی در استعارههای عرفانی
دوره 10، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-20
چکیده
اهل معرفت و سلوک، برای بیان تجربهها و تعالیم عرفانی خود، قالب بیانی به نام «زبان عرفانی» برگزیدند؛ این زبان برای تبیین و انتقال تعالیم و مواجید عرفانی به کار گرفته شد و به دستههای گوناگون تقسیمبندی ... بیشتراستعارههای مفهومی حوزۀ عشق در خسرو و شیرین نظامی
دوره 10، شماره 3 ، آذر 1400، ، صفحه 81-103
چکیده
نظریۀ «استعارۀ مفهومی»، برداشتی نو و متفاوت از استعاره است که نخستین بار لیکاف و جانسون آن را مطرح کردند. در این رویکرد، استعاره تنها از جنبۀ ظاهری بررسی نمیشود، بلکه به مفاهیمی توجه میشود که ... بیشتراستعارۀ جهتی در قصاید خاقانی با رویکرد شناختی
دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1400، ، صفحه 113-131
چکیده
صنعت استعاره در گذشته به عنوان ابزاری زیباییشناختی، ویژگی واژهها و پدیدهای زبانی شناخته میشد. در رویکرد نوین زبانشناسی شناختی، استعاره به عنوان ابزاری فرازبانی شناخته میشود که نظام مفهومی ... بیشترتحلیل استعارهـ روانکاوی داستان کودکانۀ «یک داستان محشر»: بر پایۀ نظریۀ ناخودآگاهِ زبانی
دوره 9، شماره 1 ، خرداد 1399، ، صفحه 43-66
چکیده
لکان نهتنها ناخودآگاه را دارای ساختار زبان، بلکه آن را زاییدۀ زبان میداند. مهمترین کلیدواژۀ نظریۀ «ناخودآگاه زبانی» مفهوم زبانشناختیِ «دیگری بزرگ» است که در سایۀ نظام سهگانیِ ... بیشترتحلیل طرحوارههای قدرتی در شعر حافظ
دوره 8، شماره 1 ، اردیبهشت 1398، ، صفحه 81-99
چکیده
هدف مقالۀ حاضر، تبیین پایههای شناخت حافظ، بر اساس طرحوارههای قدرتی است. از این رو، این مقاله بر آن است که نشان دهد از منظر زبانشناسی شناختی، استعاره صرفاً ابزاری زبانی در راستای تزیین کلام نیست، ... بیشترنقد و تحلیل تصویر استعاری در اشعار عربی سعدی
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 201-220
چکیده
سعدی از جمله سخنورانی است که علاوه بر زبان فارسی، اشعاری نیز در قالبهای مختلف به زبان عربی سروده که نشاندهندۀ کمال مهارت و تسلط وی بر این زبان است. در این پژوهش، استعاره که مهمترین مبحث در بلاغت بهشمار ... بیشترهنرنمایی خاقانی در استعارۀ مصرحۀ مطلقه
دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 93-109
چکیده
در این مقاله پس از بررسی مختصری در مورد پیشینهی استعاره و تحلیل استعارهی مصرحهی مطلقه، به هنر نمایی خاقانی در این زمینه اشاره شدهاست. خاقانی در موارد متعددی در استعارهی مصرحهی مطلقه، به ... بیشترسیر و تطور تاریخی استعارۀ تمثیلیه در نگاهی نقادانه
دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 149-164
چکیده
در مقالۀ حاضر تلاش شده با روش تحلیل محتوا و توصیفی، آرای متعدد و مختلف اهل بیان از ورود این اصطلاح به عرصۀ بلاغت عربی و فارسی تا زمان حاضر، بررسی و تطبیق و نقد شود؛ نتایج تحقیق، مبیّن آن است که اهل بلاغت، ... بیشترکارکرد استعارههای طنزآمیز شراب در غزلیات حافظ
دوره 6، شماره 2 ، دی 1396، ، صفحه 165-184
چکیده
حرمت شراب و باده در فرهنگ اسلامی موجب شده بحثهای حافظشناسان دربارۀ این پدیده در غزل حافظ به حوزۀ فقهی محدود شود و عمدتاً از دقت در تعابیر هنری جایگزین آن غفلت شود. در این مقاله، تعابیر متعدد حافظ ... بیشترمتن عرفانی به مثابۀ خطابه (بررسی وجوه خطابی در ساختار متون عرفانی، با تأکید بر استعاره و تمثیل)
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 189-206
چکیده
متون عرفانی از مهمترین متونی هستند که به منظور انتقال آموزههای معرفتی و اثرگذاری بر مخاطبانی که دغدغۀ آگاهی و تربیت باطنی دارند، تنظیم شدهاند. از این رو به نظر میرسد در راستای تحقق این هدف، از شگردهای ... بیشتربررسی استعارۀ جهت¬گیرانه و طرح واره¬های تصویری در شعر شاملو
دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1391، ، صفحه 99-126