Journal of Literary Criticism and Rhetoric

پژوهش‌نامه نقد ادبی و بلاغت

نوع اعتبار : علمی                                                                         توالی انتشار :فصلنامه

رتبه در وزارت علوم :   (B(76                                                     ضریب تاثیر 1395(Impact Factor):  0.081

سیاست داوری:  دوسو ناآشنا                                                      درصد پذیرش:  10%

نوع دسترسی :  رایگان (تمام متن)                                             هزینه بررسی و انتشار: دارد

کشور محل چاپ : ایران                                                                ناشر: انتشارات دانشگاه تهران

 شاپای چاپی: 9850-2382                                                         شاپای الکترونیکی:  7627-2676 

فرمت:  چاپی و الکترونیکی                                                           وضعیت چاپ: چاپی و الکترونیکی

دسترسی قبلی: بلی                                                                   زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)

 حوزه  تخصصی: ادبیات - نقد ادبی                                               نوع مجله:علمی- پژوهشی

رایگان و آزاد به مقالات: بلی                                                       نمایه شده: بلی

 نوع  داوری: داوری بدون نام و حداقل 3 داور                           زمان داوری: حداکثر 2ماه

                 ایمیل مجله: jlcr@ut.ac.ir                                                

فایلدسترسی از: magiran.com, noormags.ir, sid.ir, academia.edu

  نکات مهم:

کلیه مراحل دریافت، داوری، بازنگری، پذیرش و یا رد و در نهایت انتشار مقالات  از طریق سایت مجله صورت پذیرد. گواهی پذیرش مقاله به صورت دستی امکان ندارد.

نویسندگان مقاله نباید بیشتر از دو نفر باشد به استثنای دانشجویان دکتری که فقط می توانند نام استاد راهنما و یک استاد مشاور در مقاله مستخرج از رساله دکتری درج نمایند. در ضمن دانشجویان  دکتری، دانشجویان کارشناسی ارشد  و همچنین فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد به تنهایی نمی توانند مقاله جهت ارزیابی ارسال کنند و در صورت عدم توجه به این بند مقالات ایشان از دستور کار  مجله خارج خواهد شد.

دریافت شناسۀ orcid برای تمامی نویسندگان اجباری است. لذا ضروری است قبل از ارسال مقاله در سایت https://orcid.org  ثبت نام کنند و پس از دریافت کد یادشده برای ارسال مقاله اقدام فرمایند.

نمره پذیرش در مجله پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت  70 از 100 است.

برای واریز هزینه‌های مربوط لازم است پس از درخواست کتبی مجله که به ایمیل نویسندۀ مسئول فرستاده می‌شود، از طریق درگاه بانکی مندرج در سامانۀ مجله اقدام فرمایید.

پیگیری روند بررسی مقاله از طریق سامانه و در صورت نیاز از طریق مکاتبه با ایمیل مجله امکان‌پذیر است.

*************************************************************************************************************

گوگل اسکولار       ابیسکو کتابخانه ملی  سمیم نورسیویلیکا  کمیته اخلاق  

                                        سازمان اسناد و کتابخانه ملی               

 

علمی-پژوهشی
بیان لطایفی از کارکرد متفاوت برخی باورهای عرفی - اجتماعی عصر جاهلی در زبان قرآن کریم
بیان لطایفی از کارکرد متفاوت برخی باورهای عرفی - اجتماعی عصر جاهلی در زبان قرآن کریم

علی سلیمی

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 1-21

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.375498.1987

چکیده
  زبان دریچۀ ورود حقایق به ذهن و ضمیر انسان­ و یک پدیدۀ اجتماعی ـ فرهنگی است؛ بدین معنا که هر زبانی، به سبکی ویژه و منحصر به خود، واقعیت‌ها و پدیده‌های جهان بیرون را به میزانی متفاوت، در نظامی از نشانه‌ها، ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
مؤلفه های ساختاری و محتوایی ادبیات داستانی کودک و نوجوان: مرور نظام مند
مؤلفه های ساختاری و محتوایی ادبیات داستانی کودک و نوجوان: مرور نظام مند

الهام زمانی؛ محمود فضیلت؛ عبدالرضا سیف؛ مریم جلالی

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 23-42

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.378328.2003

چکیده
  نویسندگان هنگام نوشتن برای کودکان و نوجوانان معیاری در ذهن دارند، محققان و ناقدان حوزۀ ادبیات کودک نیز نقدها و معیارهایی ارائه می‏‌کنند. در این بین، مطالعه‌‏ای جامع و هدفمند که بتواند معیارها و ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
نگاهی انتقادی به کاربری خط فارسی - عربی در دست‏‌نوشته‌‏های فارسی میانۀ زرتشتی
نگاهی انتقادی به کاربری خط فارسی - عربی در دست‏‌نوشته‌‏های فارسی میانۀ زرتشتی

علی شهیدی؛ ابراهیم شفیعی

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 43-59

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.379610.2008

چکیده
  پس از راه یافتن مسلمانان به سرزمین ایران و به پیروی از آن، گسترش خط و زبان عربی، ایرانیان مسلمان در سده‏‌های آغازین اسلامی یا به تعبیری پساساسانی، با پیشرفت خط و به کارگیری آن، در برخی از نوشته‏‌های ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تحلیل روایت‏ شناختی سه حکایت از گلستان
تحلیل روایت‏ شناختی سه حکایت از گلستان

صابر امامی

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 61-84

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.379979.2010

چکیده
  شهرت سعدی به خاطر قدرت قلم و تأثیرگذاری سخنش، از مرزهای ایران فراتر رفته و عالم‏گیر است. پژوهشگران ادیب ایرانی و دیگران در کشف و شناخت قلم سعدی فراوان نوشته اند. روایت‏ شناسی از علوم جدید ادبی است که ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
نقد تاریخی و تحلیل روابط ایران و هند در کتاب تاج‌التواریخ (بر اساس نسخه چاپ سنگی)
نقد تاریخی و تحلیل روابط ایران و هند در کتاب تاج‌التواریخ (بر اساس نسخه چاپ سنگی)

کریم نجفی برزگر

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 85-97

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.382708.2019

چکیده
  ایران و هند دو خاستگاه بزرگ تمدن جهان هستند که مردمان آن‌ها از دیرباز به دلیل قرابت‌های نژادی و قومی و داشتن منشأ مشترک و ریشه‌های فرهنگی مشابه و همسایگی طولانی طی هزاره‌ها با یکدیگر در تعامل و رفت‌وآمد ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تحلیل چندصدایی شعر «غروبی ابدی» فروغ فرخزاد باتوجه‌به نظریۀ میخائیل باختین
تحلیل چندصدایی شعر «غروبی ابدی» فروغ فرخزاد باتوجه‌به نظریۀ میخائیل باختین

خدیجه سادات طباطبایی؛ عبدالله حسن زاده میرعلی

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 99-126

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.371749.1977

چکیده
  منطق گفتگویی، جوهرِ اصلی اندیشۀ باختین در تمام سطوحِ فکریِ اوست. او منطق مکالمه را بنیانِ حیات انسانی می‌داند که سبب می­شود دریچه ­های جدیدی را از جهان­ بینی مبتنی بر مکالمه، در ذهن مخاطب بگشاید. ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
شگردهای روایت خودخطابی و انگیزه ‏های آن در دیوان پروین اعتصامی
شگردهای روایت خودخطابی و انگیزه ‏های آن در دیوان پروین اعتصامی

فضل الله خدادادی

دوره 13، شماره 3 ، آذر 1403، صفحه 127-139

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.378273.2001

چکیده
  روایت خودخطابی، گونه ‏ای از روایت ‏پردازی است که نویسنده یا شاعر خویشتن را در متن خطاب قرار دهد. این گونه روایت‏ پردازی مختص ادبیات داستانی است که به صورت حدیث نفس نمایان می‏ شود و نویسنده در جایگاه ...  بیشتر
ظرفیت‌ها و محدودیت‌های نظریة باختین در نقد ادبی
ظرفیت‌ها و محدودیت‌های نظریة باختین در نقد ادبی

حسین پاینده

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22059/jlcr.2023.361223.1944

چکیده
  میخائیل باختین در زمرة تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان نقد ادبی در قرن بیستم محسوب می‌شود که آراء و اندیشه‌هایش، به‌ویژه در حوزه نقد رمان، بسیار مورد توجه پژوهشگران مطالعات ادبی جهان قرار گرفته است؛ ...  بیشتر
مبالغه؛ تصویری فراتر از خیال
مبالغه؛ تصویری فراتر از خیال

محمّدحسین محمّدی؛ میثم حاجی پور

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 95-114

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.50571

چکیده
  مبالغه تصویری است بلاغی که اغلب برای آرایش کلام و جلب توجّه شنونده به کار می­رود. در مبالغه، شاعر با استفاده از دو شیوۀ بزرگ­نمایی و کوچک­نمایی مفاهیم خُرد را بزرگ­ جلوه می­دهد و مفاهیم بزرگ­را ...  بیشتر
نگاهی نو به ایهام در بدیع فارسی
نگاهی نو به ایهام در بدیع فارسی

امیر چناری

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 115-134

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.50572

چکیده
  ایهام یکی از مهم­ترین صنایع معنوی بدیع در ادبیات فارسی است، اما علی رغم اهمیتش در تعریف و انواع آن در کتب بدیع و بلاغت دقت کافی نشده است. یکی از اهداف مقالۀ   حاضر بازتعریف ایهام است. در این مقاله ...  بیشتر
بررسی و مقایسة ایهام و گونه‌های آن در اشعار خاقانی و حافظ
بررسی و مقایسة ایهام و گونه‌های آن در اشعار خاقانی و حافظ

احمد غنی‌پور ملکشاه؛ سیّده سودابه رضازاده بایی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 37-56

https://doi.org/10.22059/jlcr.2013.35932

چکیده
  در تحلیل شعر هر شاعری، ساخت‌های گوناگونی را می‌توان اختیار کرد و دورنمایه‌ها و عناصر محتوایی و معنایی شعر را توصیف کرد و این که تا چه میزان بکر و ناب هستند و تأثیر این اندیشه‌ها و تفکّرات بر تفکّر شاعران ...  بیشتر
تحلیل بلاغی اشعار عربی سعدی با نگاه به «تشبیه‌»
تحلیل بلاغی اشعار عربی سعدی با نگاه به «تشبیه‌»

مصطفی کمالجو؛ الهام زارع

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 77-96

https://doi.org/10.22059/jlcr.2013.35934

چکیده
  سعدی ‌شیرازی از بزرگ‌ترین شاعران فارسی‌زبان است که بر زبان عربی هم مسلّط بوده است. با وجود تسلّط سعدی بر زبان عربی، اشعار عربی، بخش کوچکی از اشعار او را به خود اختصاص داده است. ولی همین‌ اشعار کم‌، نشان‌دهندۀ ...  بیشتر