Journal of Literary Criticism and Rhetoric

پژوهش‌نامه نقد ادبی و بلاغت

نوع اعتبار : علمی                                                                         توالی انتشار :فصلنامه

رتبه در وزارت علوم :   (B(76                                                     ضریب تاثیر 1395(Impact Factor):  0.081

سیاست داوری:  دوسو ناآشنا                                                      درصد پذیرش:  10%

نوع دسترسی :  رایگان (تمام متن)                                             هزینه بررسی و انتشار: دارد

کشور محل چاپ : ایران                                                                ناشر: انتشارات دانشگاه تهران

 شاپای چاپی: 9850-2382                                                         شاپای الکترونیکی:  7627-2676 

فرمت:  چاپی و الکترونیکی                                                           وضعیت چاپ: چاپی و الکترونیکی

دسترسی قبلی: بلی                                                                   زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)

 حوزه  تخصصی: ادبیات - نقد ادبی                                               نوع مجله:علمی- پژوهشی

رایگان و آزاد به مقالات: بلی                                                       نمایه شده: بلی

 نوع  داوری: داوری بدون نام و حداقل 3 داور                           زمان داوری: حداکثر 2ماه

                 ایمیل مجله: jlcr@ut.ac.ir                                                

فایلدسترسی از: magiran.com, noormags.ir, sid.ir, academia.edu

  نکات مهم:

کلیه مراحل دریافت، داوری، بازنگری، پذیرش و یا رد و در نهایت انتشار مقالات  از طریق سایت مجله صورت پذیرد. گواهی پذیرش مقاله به صورت دستی امکان ندارد.

نویسندگان مقاله نباید بیشتر از دو نفر باشد به استثنای دانشجویان دکتری که فقط می توانند نام استاد راهنما و یک استاد مشاور در مقاله مستخرج از رساله دکتری درج نمایند. در ضمن دانشجویان  دکتری، دانشجویان کارشناسی ارشد  و همچنین فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد به تنهایی نمی توانند مقاله جهت ارزیابی ارسال کنند و در صورت عدم توجه به این بند مقالات ایشان از دستور کار  مجله خارج خواهد شد.

دریافت شناسۀ orcid برای تمامی نویسندگان اجباری است. لذا ضروری است قبل از ارسال مقاله در سایت https://orcid.org  ثبت نام کنند و پس از دریافت کد یادشده برای ارسال مقاله اقدام فرمایند.

نمره پذیرش در مجله پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت  70 از 100 است.

برای واریز هزینه‌های مربوط لازم است پس از درخواست کتبی مجله که به ایمیل نویسندۀ مسئول فرستاده می‌شود، از طریق درگاه بانکی مندرج در سامانۀ مجله اقدام فرمایید.

پیگیری روند بررسی مقاله از طریق سامانه و در صورت نیاز از طریق مکاتبه با ایمیل مجله امکان‌پذیر است.

*************************************************************************************************************

گوگل اسکولار       ابیسکو کتابخانه ملی  سمیم نورسیویلیکا  کمیته اخلاق  

                                                      

 

علمی-پژوهشی
نقد تطبیقی «مقامۀ صنعانیۀ» قاسم حریری و داستان «مردی که نفسش را کشت» از صادق هدایت
نقد تطبیقی «مقامۀ صنعانیۀ» قاسم حریری و داستان «مردی که نفسش را کشت» از صادق هدایت

محمود فضیلت؛ رحیم پاک نژاد

دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 1-17

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.377003.1997

چکیده
  از وجوه تمایز انسان از دیگر موجودات، فهم فضائل و رذائل اخلاقی است که از دیرباز تاکنون به‌عنوان سنگ محکی برای سنجش رفتارها و سلوک بشری به کار می‌رود. نظر به اهمیت این موضوع، شاعران ‌و نویسندگان ملل مختلف ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
تحلیل انتقادی بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج
تحلیل انتقادی بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج

مهرداد زارعی؛ محمد شادروی‌منش؛ بهادر باقری

دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 19-39

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.374215.1982

چکیده
  نیما یوشیج که شعر هزارسالۀ فارسی را وارد عرصۀ تازه‌ای کرد، خود نتوانست بوطیقای شعرش را بشناساند و برای شناساندن مبانی نظری و زیبایی‌شناسانۀ شعر آزاد به جامعۀ ادبی نخستین گام‌ها را شاگردان او برداشتند. ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
فریدون رهنما و تأثیرجنبش فرا واقع‌گرا بر شعر نو فارسی
فریدون رهنما و تأثیرجنبش فرا واقع‌گرا بر شعر نو فارسی

مریم عزیزی؛ محمد زیار

دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 41-56

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.375677.1989

چکیده
  سوررئالیسم یکی از نهضت‌های ادبی است که از ابتدای قرن بیستم در فرانسه و اروپا پیدا شد، به ادبیات دیگر ملل از جمله ادبیات  فارسی راه یافت و بر آن‌ها تأثیر گذاشت. در ایران جریان‌های شعری «موج نو» ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
پژوهشی نو در روایت کهن نماد شغال آبی پنچ تنترا بر اساس نسخه سانسکریت در هند و مثنوی مولوی در ایران
پژوهشی نو در روایت کهن نماد شغال آبی پنچ تنترا بر اساس نسخه سانسکریت در هند و مثنوی مولوی در ایران

فرزانه اعظم لطفی

دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 57-74

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.376994.1995

چکیده
  پنچ تنترا و یا کلیله و دمنه از جمله شاهکارهای داستانی، تعلیمی، اجتماعی و اندیشگی ادبیات کهن هندوستان با ترجمه فاخر نصرالله منشی از قرن ششم هجری در زبان و ادب فارسی با گفتمان تعلیم و اخلاق مورد توجه بسیاری ...  بیشتر
علمی-پژوهشی
بررسی تداخل معنایی ذووزنین، ذوبحرین و تخریج در بدیع و عروض
بررسی تداخل معنایی ذووزنین، ذوبحرین و تخریج در بدیع و عروض

مالک شعاعی

دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 75-94

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.363262.1981

چکیده
  اصطلاحات ادبی در گذر زمان به دلیل تقسیم‏بندی علوم ادبی، در حوزۀ خاصی چون معانی، بیان، بدیع و عروض قرار گرفته است. می‏توان گفت هر صنعت اختصاص به علم خاص دارد اما مورد نادری چون تلوّن، متلوّن، تخریج، ...  بیشتر
علمی-ترویجی
تبیین و مقایسۀ رویکرد دشت‌بیاضی به علم بیان در بدایع‌الصنایع با نگاهی به آثار متقدم بلاغی فارسی
تبیین و مقایسۀ رویکرد دشت‌بیاضی به علم بیان در بدایع‌الصنایع با نگاهی به آثار متقدم بلاغی فارسی

سید امیر جهادی حسینی؛ حمیدرضا خوارزمی

دوره 13، شماره 2 ، آبان 1403، صفحه 95-114

https://doi.org/10.22059/jlcr.2024.376065.1990

چکیده
  علم بلاغت از پیشینه‌ای کهن در زبان و ادب فارسی برخوردار است و از روزگاران کهن آثاری چند در این باب تصنیف شده است. از جملۀ این آثار باید از بدایع‌الصنایع نگاشتۀ ارزشمند فصیح دشت‌بیاضی از دانشمندان برجستۀ ...  بیشتر
ظرفیت‌ها و محدودیت‌های نظریة باختین در نقد ادبی
ظرفیت‌ها و محدودیت‌های نظریة باختین در نقد ادبی

حسین پاینده

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22059/jlcr.2023.361223.1944

چکیده
  میخائیل باختین در زمرة تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان نقد ادبی در قرن بیستم محسوب می‌شود که آراء و اندیشه‌هایش، به‌ویژه در حوزه نقد رمان، بسیار مورد توجه پژوهشگران مطالعات ادبی جهان قرار گرفته است؛ ...  بیشتر
مبالغه؛ تصویری فراتر از خیال
مبالغه؛ تصویری فراتر از خیال

محمّدحسین محمّدی؛ میثم حاجی پور

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 95-114

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.50571

چکیده
  مبالغه تصویری است بلاغی که اغلب برای آرایش کلام و جلب توجّه شنونده به کار می­رود. در مبالغه، شاعر با استفاده از دو شیوۀ بزرگ­نمایی و کوچک­نمایی مفاهیم خُرد را بزرگ­ جلوه می­دهد و مفاهیم بزرگ­را ...  بیشتر
نگاهی نو به ایهام در بدیع فارسی
نگاهی نو به ایهام در بدیع فارسی

امیر چناری

دوره 2، شماره 2 ، اسفند 1392، ، صفحه 115-134

https://doi.org/10.22059/jlcr.2014.50572

چکیده
  ایهام یکی از مهم­ترین صنایع معنوی بدیع در ادبیات فارسی است، اما علی رغم اهمیتش در تعریف و انواع آن در کتب بدیع و بلاغت دقت کافی نشده است. یکی از اهداف مقالۀ   حاضر بازتعریف ایهام است. در این مقاله ...  بیشتر
بررسی و مقایسة ایهام و گونه‌های آن در اشعار خاقانی و حافظ
بررسی و مقایسة ایهام و گونه‌های آن در اشعار خاقانی و حافظ

احمد غنی‌پور ملکشاه؛ سیّده سودابه رضازاده بایی

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 37-56

https://doi.org/10.22059/jlcr.2013.35932

چکیده
  در تحلیل شعر هر شاعری، ساخت‌های گوناگونی را می‌توان اختیار کرد و دورنمایه‌ها و عناصر محتوایی و معنایی شعر را توصیف کرد و این که تا چه میزان بکر و ناب هستند و تأثیر این اندیشه‌ها و تفکّرات بر تفکّر شاعران ...  بیشتر
تحلیل بلاغی اشعار عربی سعدی با نگاه به «تشبیه‌»
تحلیل بلاغی اشعار عربی سعدی با نگاه به «تشبیه‌»

مصطفی کمالجو؛ الهام زارع

دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 77-96

https://doi.org/10.22059/jlcr.2013.35934

چکیده
  سعدی ‌شیرازی از بزرگ‌ترین شاعران فارسی‌زبان است که بر زبان عربی هم مسلّط بوده است. با وجود تسلّط سعدی بر زبان عربی، اشعار عربی، بخش کوچکی از اشعار او را به خود اختصاص داده است. ولی همین‌ اشعار کم‌، نشان‌دهندۀ ...  بیشتر